BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 12 June 2013

REZEKI DI TANGAN ALLAH

RBab rezeki nie aku nak cite sikit le,cite nie aku dapat dlm majlis Ilmu yang diadakan di Masjid Kampung aku tiap malam rabu selepas maghrib,Ustad kata cite nie sebagai Tazkirah pada diri kita,keluarga dan orang2 Islam,oleh kerana kebanyakan org Islam le nie masih ragu tentang rezeki nie,termasuk le mereka2 yang ada taital Ustad, bila di tanya,nak wat camna,cari makan, Ustad memulakan tazkirahnya dengan kisah di zaman Nabi Allah Sulaiman a.s.Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata atas batu,Nabi Allah Sulaiman berasa hairan Bagaimana semut nie boleh hidup diatas batu yg kering kontang di tengah padang pasir yang tandus nie,Nabi Allah Sulaiman pun menghampiri semut tersebut,dan bertanya pada semut tersebut,"Wahai semut !!! apakah engkau yakin ada makanan yang cukup untuk kamu Semut pun menjawab,Rezeki di tangan Allah,aku percaya rezeki di tangan Allah,aku yaki atas batu yg kering kontang nie,di padang pasir yang tandus nie,ada rezeki untuk ku, lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya,Wahai semut ! berapa banyak kah engkau makan, apakah yg engkau suka makan?dan banyak mana engkau makan dlm sebulan? Jawab semut,aku hanya makan sebiji gandum sebulan,Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan,kalau kamu mak sebiji gandum sebulan, x payahle engkau melata atas batu nie,aku bolehtolong,NabiAl Sulaiman pun mengambil satu bekas,diangkatnya semut tu,dimasuk kan dalam bekas tu,dan deibubuh sebiji gandum kemudian ditutup bekas tersebut,Nabi Allah Sulaiman tinggalkan semut bersama sebiji gandum selama satu bulan. Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman pun lihat gandum sebiji tu hanya setengah d makan semut tu,lantas Nabi Allah Sulaiman menempelak semut tu,Kamu rupanya berbohong p da ku,bulan lalu kamu kata,kamu makan sebiji gandum sebulan,nie dah sebulan,tapi kamu makan setengah aje,Jawab semut,aku x berbohong,aku x berbohong,kalau aku ada di atas tu,aku pasti makan apa pun sehingga banyak seperti sebiji gandum,dlm sebulan,kerana m kanan tu aku cari sendiri,dan rezeki itu dari Allah,aku yakin Allah x pernah lupa p ku,tapi bila kamu masuk kan aku dlm bekas yg tertutup,rezeki aku bergantung pada kamu dan aku x percaya kamu,sebab tu aku makan setengah,shj,swupaya ia tahan 2 bulan,aku t kut kamu lupa,...Itule kuatnya Iman Semut,kata Ostad. Tersebut pula di zaman Imam Suffian,seorang hamba Allah kerja dia menggali kubur biasale kerja tu bukan ganjil,tapi pelik,hamba allah ni bukan gali kubur tanam mayat orang mati,sebaliknya org mati yg di tanam,apabila waris dah lama balik rumah Munkar Nakir pun dah menyeal baru dia dtg gali,dia nak tengok bagaimana mayat2 Islam selepas di Interviu oleh Mungkat Nakir,dia korek satu,dua,50 sampai 100 kubur,kemudian diqa pergi jumpa Imam Suffian,bertanya, Wahai Imam,kenapakah dari 100 kubur Islam yang aku gali hanya terdapat 2 saja yang mengadap Kiblat ? 98 lagi dah kebelakang,Jawab Imam Suffian,Di akhir zaman nie hanya ada 2 daripada 100 org Islam yang percaya rezeki tu i tangan Allah, Itu le sebab nya bila umat islam tertekan dan di sogokan denganrasuah penipuan,sugukan duit banyak biasanya iman ia akan beralih arah,duit wang nie akan memesongkan akidah kita,bukan setakat kita,duit yang kita terima secara rasuah tu, melibatkan anak isteri,seterusnya Nasab [keturunan] kita,sebab tu hari nie kita te ngok pelbagai gelala menimpa umat islam,gegala sosial,buang anak dan sebagainya, kerana hiburan melampau,percampuran lelaki/perempuan,dia menjadikan ada musim menga wan,musim bertelur,musim buang anak dan sebagainya....Oleh itu sebelum ia menjadi lebih parah,maka pihak yang berwajib hendaklah hendaklah mengatasi perkara ini dan marilah kita sama sama kembali kepada Islam sebenarnya,dan marilah kita amalkan Kon- sip ALFALAH dlm kehidupan kita dan bernegara-Kemajuan Duniai dan Ukhruwi....

0 comments: