BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 10 February 2013

Gong Xi Fa Cai Tahun Ular Pada hari Ahad 10/12/13 aku didatangi oleh Ah Seng dan Ah Kau menjemput aku dan rakan ke rumah mereka bagi merayakan Tahun Baru Cina . Mula-mula aku rasa segan juga tetapi atas rasa menghormati jemputan tu aku pun bersetuju. Aku dan dua rakan termasuk ostad kampung pergi lee . Mula-2 ke rumah Ah Seng, sesampai di rumah Ah Seng, kami dilayan dengan baik oleh Amoi anak Ah Seng dengan nyonyanya. Kami dihidangkan dengan buah Limau/Anggo/Kuih Bakul . Kami pun makanlah buah-buahan tersebut, tanpa ragu-2 kami menjamahnya . Kemudian Nyonya Ah Seng mengangkat 2 botol Arak dan beberapa biji gelas, lalu menuangkan arak tersebut kedalam gelas lalu menjemput kami minum . Maka kami pun terpinga-pinga 'hang pandang aku , aku pandang hang' Aku bisikkan sesuatu pada ostad , ostad menolak pelawaan tersebut . Lalu Ah Seng dahn Nyonyanya pun bertanya dan memberitahu ostad ' banyak orang Melayu Islam datang kerumahnya minum arak sampai mabuk' ostad jawab 'tu orang Melayu , bukan orang Islam. Orang Islam memang tak boleh minum arak,berjudi,menipu' Ah Seng bertanya lagi 'Ostad,bagaimana agama Islam melarang minum arak tapi membolehkan ostad makan buah anggur? walaupun arak itu terhasil daripada anggur . Ostad pun beri penjelesan pada Ah Seng dan keluarganya , tanya ostad pada Ah Seng dengan baik 'Adakah Ah Seng ada anak perempuan ? Ah Seng menjawab 'Ya, Ada' Ostad bertanya lagi ' Adakah Ah Seng boleh berkahwin dengan anak perempuan Ah Seng? Dengan tegas dahn yakin , Ah Seng menjawab ' Tentu tak boleh' Ostad pun berkata 'Subhanallah , Ah Seng boleh kahwin dengan ibunya, tapi Ah Seng tak boleh kahwin dengan anak Ah Seng . Begitulah keadaan anggur dan arak Setelah Ah Seng dan keluarganya mendengar penjelasan ostad, kawanku tu , barulah dia dan keluarga cukup paham ........ nasib baiklah ostad ikut sama dengan kami . sebenarnya kami dah kantoi nak jawab masalah ini . Terima kasih Ah Seng , Keluarga , dan ostad . Renung-renungkan lah , ini adalah dakwah Islam .

0 comments: