BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 26 June 2014

KABINET MALAYSIA 2014

Hari nie aku terbaca dlm Sinar Harian dan Metro Pengumuman di buat PM.DS Najib dlm sidang media nya berhubung Rombakan Kabinetnya 2014 nie. Aku terkejut,pada sangkaan aku DS.Najib cuma nak masuk 2 menteri baru dari MCA dan Gerakan aje, rupanya tidak,sangkaan aku melesit,tak jadi begitu,malahan pertambahan cukup besar,DS.Najib melantik 35 menteri termasuk mengekal menteri yang sedia ada dan 27 Tim.Menteri,daripada 35 menteri 10 daripadanya di letak kan di Jabatan Perdana Menteri,nampaknya Portpolio kabinet jua semakin membesar,wang gaji elaun pun turut membesar. Aku rasa kabinet yang begitu ramai tak sepadan dengan negara kita yang luasnya sekangkang kera aje,penduduk pun hanya 28 juta. Berdasarkan Pakej saraan yang di tetap kan PM. barisan baru kabinet tersebut akan menelan wang pembayar cukai kira kira RM.530,000 dlm bentuk gaji atau RM.6.3 juta setahun,ini tak termasuk saraan yg di terima menteri2 atas kapasiti ahli Parlemen/Dewan Negara dan juga elaun elaun yg layak di terima,jika PM.Tim.PM di masuk sekali kerajaan akan membayar RM.825,000 sebulan utk gaji pokok semua pemimpin atasan nya atau men cecah hampir RM.10 juta setahun. Aku cuba bandingkan dengan negara lain,Jiran kita Indonesia penduduk 100 juta lebih,kalau tak silap aku le,anggota kabinetnya kecil saja, di India penduduknya hampir satu Bilion,hanya ada 23 kabinet aje,aku dapat tahu menteri2 di India tak dak gaji pokok,ia di bayar berdasar kan Elaun harian yg di tetapkan Parlemen mereka ini baru kerja untuk rakyat,tak macam kita, asik nak membore,membesar perut aje. Di UK [Unitek Kingdam] pula penduduknya lebih kurang 62 juta,tetapi mempunyai 23 orang saja anggota kabinet dan menerima bayaran 8 juta saja setahun. Pada anda yang pandai metamatik cer kira,aku nie masa sekolah dulu lemah metamatik,tak caya? Google le sendiri,fikir fikir le,lagi mau caya ke???....

0 comments: