BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 5 October 2014

Hadiah Istimewa Hari Raya Korban

Aku sekali lagi terkejut beruk melihat deretan kerita/motor di stesyen minyak di Lenggong pada ptg Khamis lalu, aku tak begitu ambil peduli,tetapi bila aku menonton TV jam 12,01 malam tersebut,rupanya pengumunan harga minyak baru iaitu RON 95 dan DISIL RM.0.20 sen.Kini Ron 95 RM.2.30/Disil RM.2.20. Aku rasa tak sepatutnya kerajaan menaikan harga minyak nie, dengan alasan nak kurang subsidi,ketika rakyat rakyat terbeban dengan kos sara hidup,tahun depan GST pula,lebih-lebih lagi umat Islam akan menyambut Hariraya Korban. Harga getah beku menjunam sehingga RM.1.70 sekilo,apalah boleh dibeli,sekeping belacan pun RM.2.00,begitu juga harga sawit turut menjunam..Apakah yang diharapkan lagi kerajaan UMNO/BN nie,asyik menekan rakyat. Apapun kita tak leh 100% menyalahkan kerajaan UMNO/BN,ini salah kita sendiri,terutama pengundi yang masih tegar sokong umno/bn nie dlm pilihanraya...Tima lee,Bukan salah ibu mengandung,memang sudah celaka badan. Pak-Pak Menteri usahlee dok berdalih,tipu rakyat...Aku rasa kerajaan umno/bn nie dah takdak duit dah,tu dia nak menangani Difisit perbelanjaan Negara dan mensetabil kewangan negara. Difisit bererti atau bermaksud perbelanjaan lebih dari pendapatan, "Besar Pasak dari Tiang"Kerajaan Boros dengan projek mewah, biar papa asal bergaya,lepas tu bila duit takdak,rakyat lee jadi mangsa-bila rakyat susah,senangle beri umpan bila pilihanraya kelak. Aku anggap ini adalah satu hadiah istimewa pada hari raya korban nie,pada pengundi umno/bn,usah merungut,ini salah anda sendiri. Pada aku tak berapa kesah sangat minyak naik nie,aku takdak keta, pakai Kapcai buruk aje,pergi kebun noreh,isi minyak pun pakai botol aje,le nie aku nak naik basikal tua pegi kat kebun,tak yah pakai minyak,cuma jaga minyak lutut. Aku fikir bila minyak naik,barang keperluan pun ikut naik sekali tambah derita lee orang kampung rakyat miskin,miskin tegar akan mohon bantuan Baitulmal.Pak-Pak menteri buat dono aje,bila rakyat tanya,dia jawab harga minyak di Malaysia lebih rendah dri negara lain...Ya lee kamu buat bandingan dengan negara takdak minyak, Malaysia Negara pengeluar minyak,Cer bandingkan dengan negara pengeluar minyak,Nie aku sertakan harga minyak di Negara-Negara pengeluar minyak. 1)Malaysia RON 95.RM.2.30 Sen seletar/Disil RM.2.20 sen 2)UAE rm.1.22,3 Baharin RM.0.89,4) QATAR RM.0.72,5)kuait RM.0.69,5)LIBYA RM.0.46, 6) ARAB SAUDI RM.0.39, 7) IRAN RM.0.36,8) NEGERIA RM.0.33, 9) TURKMENISTAN,RM.0.26,10)VENEZUELA RM.0.16,11) BRUNAI,RM.......aku takdak maklumat. Apa pun tima aje lee,batu dak hempuk kepala,tima kasih kerajaan umno/bn,tekan,menghamba rakyat...Ini bukan cakap Politik,ini rintihan suara rakyat marhain,penoreh getah,pekerja ladang,miskin miskin tegar..Kita tunggu Bajet 2015-10-10 nie....apa kita dapat???...

0 comments: