BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 31 March 2016

MUHIYIDDIN DEDAH SALAH LAKU NAJIB DALAM PENTADBIRAN BANK NEGARA.

31-03-2016.
Bekas Tim.Perdana Menteri
mendedahkan Penguasa ke-
wangan Singapura telah me-
nyerahkan laporan kepada
Bank Negara Malaysia(BNM)
yang berkenaan wang 1Ma-
laysia Developncnt Berhad
(1MDB) yang tidak di masuk kan kedalam Akaun BSI Bank di
Singapura.

Menurut Tan Sri Muhiyiddin Yassin,laporan itu telah diserah
kan kepada Ketua Audit untuk di siasat."Adalah menjadi kebia-
saan  Ketua-Ketua Agensi kerajaan  datang menemui saya untuk
memaklumkan perkembangan sesuatu isu.

Dalam pertemuan saya dengan Govnor BNM,Tan Sri Zeti
Aktar Aziz,saya dapat tahu bahawa pihak Monetary Autho
rity Singapore telah menyerahkan satu laporan  kepada BNM
berkenaan wang 1MDB yang tidak di masuk kan ke dalam
Akaun Bank BSI Singapura.

"Saya juga dapat tahu banyak urusniga 1MDB   yang me-
langgar Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 yang jika di-
dapati bersalah boleh di denda maksima RM.5O Juta atau
penjara 12 tahun," katanya di facebook semalam.

Beliau menulis sedemikian menjawab dakwaan  Ahli
Majlis Tertinggi (MT) UMNO Dr.Mohd Puad Zarkashi
yang di siarkan dalam Berita Harian  26 mach lalu,
konon nya saya saya berbohong mengenai pertemuan saya
dengan Tan Sri Zeti Akhtar Aziz,dimana Govnor  Bank
Negara itu memberi tahu saya  secara lisan beberapa mak-
lumat mengenai 1MDB.

"Saya ingin mengesahkan bahawa saya sama sekali tidak
berbohong .Tan Sri Zeti juga tidak menapikan sepenuhnya
kenyataan saya,"tambahnya,Muhiyiddin berkata dirinya se-
laku Timbalan Perdana Menteri pada masa itu berhak meng-
tahui isu-isu berkepentingan negara secara terperinci.

"Dato Sri Najib Razak juga di katakan cuba campur tangan
dalam siasatan BNM,sesuatu yang tidak perlu di lakukana
oleh mana-mana Perdan Menteri sebelum ini,"    tambah
Muhiyiddin.

Beliau meminta pembaca supaya tidak lupa bahawa BNM
telah dua kali menyerahkan kertas siasatan  keatas 1MDB
kepada Peguam Negara dan menyarankan tindakan undang-
undang di kenakan kerana melanggar Akta perkhidmatan
kewangan 2013,tetapi di tolak oleh Peguam Negara.

"Ini bermakna siasatan di peringkat BNM berpuas hati
bahawa terdapat salah laku di pihak IMDB,"walaupun
mendapat tekanan .

"Sebagai seorang Gevnor Bank Pusat yang berwibawa
saya yakin beliau telah menjalankan tugas dengan penuh
tanggungjawab dan amanah."Saya yakin rakyat akan
mengtahui kedudukan sebenar kes ini dan kebenaran akan
terserlah jika pendakwaan di jalankan dengan segala bukti
yang berkaitan di kemuka kan di mahkamah."

Sumber:


0 comments: